lördag 13 september 2008

Svarta Drakar...



Harbour Bridge. Tillsammans med Operahuset placerar det Sydney pa varldskartan. Alla har vi nagongang sett bilden. Alla har vi nagongang sett operahuset som av nagon outgrundlig andledning har gjort det varldsomtalat. Vi har sett det och enligt mig ar det inget annat an overskattat. Visst ar det vackert men staden i sig ar mycket vackrare. The Darling Harbour ar ett stalle som inte manga hort talas om men som har en betydligt hogre "mysstampel" an det lite overskattade operahuset. Bron pa bilden kan dock ha sin uppmarksamhet tycker jag. Pa kvallen ar den mycket vacker och lyser upp staden likt en gigantisk lysmask....

Vi har nu for drygt en vecka sedan lamnat denna stad och kopt en bil. En bil som vi akt med upp for hela ostkusten (2700 km!!) for att slutligen parkera vara svettiga studsar i Queenslands parla, Cairns. En harlig stad som paminner om en gammal vilda-vasternstad. Sma mysiga byggnader som i ett forrvirat nat av gator bildar nagon form av befolkningsplats. Denna plats kallat Cairns ar pa ena sidan omringat av magnifikt korallvatten och pa andra sidan av stora, regnskogstata berg, underbart....

For att inte forskona bilden och ge en orealistisk bild av Cairns sa kan jag beratta om en av bristerna. De forbannade faglarna...De ar vackra men deras late gar mig och mina vanner pa nerverna. De later som nagot jag aldrig hort forut och deras gnall vacker oss pa morgorna....Sen har vi nattens drakar. Ja, drakar ar det ratta ordet. I folkmun kallas dom for "fladdermoss" men de ar sa stora att de mycket latt kan forvaxlas med drakar. Jag ar absolut inte radd for dom men ibland ar jag lite orolig att de skrammer mina kara vanner... ;) Jag tar hand om dom sa ingen behover vara orolig....

Cheers mates!

1 kommentar:

Tanya sa...

Häärligt!! blir avundsjuk när jag läser! igår hade ja avskeds kalas här. o på torsdag flyger jag från Arlanda. så snart hoppas ja att ja slipper vara avundsjuk! :)